Jak zachęcić pasażerów do częstszego korzystania z komunikacji miejskiej? Komitet „Białystok na TAK” proponuje szereg rozwiązań, które mają się przyczynić do popularyzacji komunikacji zbiorowej.

Pakiet dla pasażerów Białostockiej Komunikacji Miejskiej to nie tylko mniej ruchu na naszych ulicach, ale również i czystsze powietrze.

Proponujemy samoodnawiające się bilety okresowe. Obecnie w mieście z biletów trzymiesięcznych korzysta blisko 20 tysięcy osób. Nasza propozycja zakłada, aby bilety miesięczne co miesiąc same się odnawiały z automatycznym obciążeniem konta bankowego pasażera (oczywiście po wcześniejszym wyrażeniu zgody http://www.poleceniezaplaty.org.pl/jak_dziala). Dzięki takiemu rozwiązaniu pasażer uniknie sytuacji kiedy po prostu zapomniał o doładowaniu biletu i musi zapłacić karę.

Od tej chwili regularny klient BKM nie będzie musiał już nigdy samodzielnie kupować biletu i troszczyć się o zachowanie terminów.

BKM udostępnia stronę internetową, przez którą można w ograniczonym zakresie zarządzać Kartą

Miejską. Do istniejącego interfejsu należy dodać funkcje:

— opcja włączania/wyłączania samoodnawiania biletów. Przy włączonej, system sam co

miesiąc pobierze pieniądze z konta pasażera. Przy wyłączonej – wstrzyma obciążanie;

— dodatkowo opcja włączenia informowania mailem i/lub SMS-em o zbliżającym się terminie

końca ważności biletu, jeśli ktoś postanowi sam kupować bilet:

— przy okazji: sprawdzanie salda portmonetki (teraz jest to możliwe tylko w kasowniku w

autobusie).

Obecnie bilety wgrywane są na Kartę Miejską, docelowo powinny być wyłącznie na centralnym serwerze jak w przypadku karty bankomatowej, która nie ma wgranych żadnych informacji o saldzie, ani tym bardziej pieniędzy).

Ponadto proponujemy kredytowane jednorazówki dla stałych klientów BKM. Otóż zdarza się że

stały pasażer chciałby skorzystać z przejazdu autobusem wykraczającym poza zakres oferowany biletem okresowym, np. spontaniczny wyjazd w niedzielę poza miasto, kiedy trudniej o znalezienie punktu. Wówczas w kasowniku pojazdu pasażer mógłby wybrać kredytowany bilet jednorazowy – płatność następowałaby przy zakupie/odnowieniu biletu miesięcznego.

Taka oferta mogłaby być zaproponowana posiadaczom ważnego biletu okresowego, jeśli wcześniej

posiadali ciągłość wykupowania biletów przez przynajmniej 6 miesięcy /status „stałego pasażera ”).

Aby zrealizować pomysł, konieczna będzie zmiana oprogramowania kasowników. Każdy autobus

musi mieć aktywne połączenie z internetem.

Główne korzyści dla BKM to zwiększenie ilości pasażerów, a co za tym idzie również i przychodów, które można skierować na dalszy rozwój i modernizację taboru.

Kolejną propozycją Komitetu Białystok na TAK” są ułatwienia dla zapominalskich pasażerów. Czasami zdarza się, że nawet najbardziej uczciwy pasażer zapomni biletu miesięcznego i zostanie przyłapany przez kontrolę. Obecnie taki „gapowicz” musi udać się do wyznaczonego punktu żeby tam udowodnić fakt posiadania biletu o którym BKM wszak wie. W XXI wieku istnieje możliwość, aby na podstawie dowodu osobistego bądź np. legitymacji uczniowskiej (po pokryciu opłaty manipulacyjnej 10zł) sprawdzić na miejscu czy taki pasażer faktycznie zapomniał biletu. Dzięki temu rozwiązaniu już nie trzeba się będzie nigdzie dalej fatygować.